Jézus arcának korai, szakáll nélküli ábrázolására bukkant egy izraeli művészettörténész a Negev-sivatagban, egy bizánci templom romjában – számolt be a Háárec című újság honlapja november 22-én.
Noha Jézus és a kereszténység a Szentföldön született, ezen a területen alig maradtak fenn korai keresztény művészeti emlékek. De a sivatagi nabateus, majd keresztény városka, Sivta templomainak romjában tavaly óta már a második igen korai Jézus-ábrázolást azonosították, és ezúttal arcképének nyomait is megtalálták.
Emma Majan-Fanar művészettörténész lett figyelmes a templom szentélyének falán a piros festéknyomokra, amelyek egy magas felbontású fényképen Jézus keleti hagyományt követő, szakáll nélküli és rövid hajú, hosszúkás orrú ábrázolását jelenítik meg.
Tavaly Jézus színeváltozásának képét fedezték fel egy oltár mögötti falon, de azon a festményen nem maradtak fenn arcvonásai. Az arcát is megőrző kép egykor a keresztelőkápolnát díszítette, és azt a jelenetet ábrázolja, amikor Keresztelő Szent János megkereszteli Jézust.
Az evangéliumok nem írják le Jézus külsejét, azonban a régi kolostorok és templomok bővelkednek ábrázolásában. Ezek az ábrázolások a Szentföldön rendkívül ritkák. A nyugati hagyomány általában hosszú hajjal és szakállal mutatta, de a korai, keleti stílusban alkotott képeken – mint Sivtában – nincsen szakálla, és általában rövid, göndör a haja.
A Beér-Sevától negyven kilométerre délre fekvő Sivtát a Krisztus előtti 2. században alapították, és mintegy hatszázötven éven át virágzott, majd elhagyták lakói. Az 5. és a 7. század között, a bizánci korban egyszerre három temploma is volt, Jézus átlényegülésének ábrázolását a déliben, megkeresztelését pedig az északiban fedezték fel.
Sivta romjait 1871-ben találta meg Edward Henry Palmer nyelvész és felfedező, azóta számos régész kutatta. A templomok falfestményeinek maradványaira valószínűleg azért nem figyeltek fel eddig, mert súlyosan megrongálódtak, és az évszázadok alatt vastag szennyeződés telepedett rájuk. Ráadásul igen magasan helyezkednek el, és a régészek általában a földhöz közel keresik az újabb leleteket.
Az első ma ismert Jézus-ábrázolás kétszáz évvel halála után született, és hűséges pásztorként, vállán egy juhot hordozva mutatja. Ezt Durában, Szíria iráni határánál találták egy templom keresztelőjében, és 233 és 256 közé datálják. A képek Durában azért maradtak meg, mert az egész város megsemmisült a harmadik század közepén, és a falfestményeket betemette a homok.
Napjainkban Jézust általában barna szemmel ábrázolják, azon feltételezés alapján, hogy az emberek a Közel-Keleten 2000 évvel ezelőtt ilyenek lehettek. Valójában azonban a Földközi-tenger partvidékére mintegy 6500 évvel ezelőtt iráni és dél-törökországi árja bevándorlók is érkeztek, akik keveredtek a helyiekkel, és ennek alapján Jézus szeme bármilyen színű lehetett a kéktől a zöldön át a barnáig.
A kereszténység történetének első évszázadaiban sokféleképpen ábrázolták, rövid és hosszú hajjal, szakállal vagy anélkül. A 4. századi római katakombákban rövid a haja, hasonlóképpen a koptok képein, valamint a Szíriában talált korai, bizánci festményeken. Jézust a nyugati egyházban a 6. századtól ábrázolják hosszú hajjal.
Forrás: MTI
Fotó: Izraelinfo
Magyar Kurír
A szentszéki követet november 25-én Kocsis Fülöp érsek-metropolita, Orosz Atanáz és Szocska Ábel püspökök, valamint a Debrecenben, Hajdúdorogon, illetve környékén szolgáló papok fogadták a hajdúdorogi Szent Bazil Oktatási Központban.
KÉPGALÉRIA – klikk a képre!
Ferenc pápa július 4-én az amerikai származású, magyar felmenőkkel is rendelkező Michael August Blume-ot nevezte ki a Szentszék magyarországi nagykövetévé. Az apostoli nuncius alig néhány hónapja tölti be tisztségét Magyarországon, mégis fontosnak tartotta, hogy Kocsis Fülöp érsek-metropolita meghívását elfogadva a görögkatolikusokat is meglátogassa. Így vett részt a hajdúdorogi székesegyház templombúcsúján, másnap pedig a hiearchák tanácsának ülésén.
November 25-én Kocsis Fülöp érsek-metropolita, Orosz Atanáz és Szocska Ábel püspökök, valamint a Debrecenben, Hajdúdorogon, illetve annak környékén szolgáló papok fogadták Michael August Blume-ot a hajdúdorogi Szent Bazil Oktatási Központban.
Ezen a napon ünnepelték az Istenszülő templomba vezetésének tiszteletére épült és felszentelt székesegyház búcsúját. A különleges alkalmon a szentszéki nagykövet prédikált, aki hálás volt a meghívásért, hiszen apostoli nunciusként először vett részt görögkatolikus Szent Liturgián.
„Afrika három országában, ahol az elmúlt tizenhárom évben szolgáltam, nem volt túl sok keleti katolikus egyház. Itt, Magyarországon ti sokan vagytok, és vannak saját püspökeitek. Adjunk hálát ezért az Istennek Szent II. János Pál szavait idézve, aki úgy beszélt a keleti és nyugati egyházakról, mint két tüdőről, amellyel az Egyház lélegzik. Köszönetet mondunk Istennek, hogy ezen a szertartáson láthatjuk és érzékelhetjük annak a kegyelmét, hogy Krisztusban egységben vagyunk Őszentsége Ferenc pápa vezetése alatt, akit Isten kegyelméből ma én képviselhetek itt” – fogalmazott a szentszéki nagykövet, majd a Lukács-evangélium mondatáról folytatta az elmélkedést: „Boldog a méh, amely hordozott, és az emlő, amelyet szoptál!” (Lk 10,38–42; 11,27–28) – kiáltott fel egy Jézust követő asszony, aki nagyon hamar megértette, hogy Isten áldása van Márián és az ő fián, Jézuson.
„Mária az az új templom, aki saját testébe fogadja az Isten Fiát, és ezáltal az új Szentek Szentjévé válik, ahol az Isten Fia lakozik. Sőt, ez a különleges szerepe még a szülés után sem szűnik meg. Ő mindig is Szűz Mária, az Isten anyja marad. Mind a mai napig folyamatosan közbenjár Fiánál mindazokért, akik hittel kérik őt. Számtalan módon fordulhatunk hozzá: a rózsafüzér imádságával, körmenetekkel, Szűz Mária kegyhelyeinek meglátogatásával és a napközben elmondott fohászokkal” – fogalmazott Michael August Blume, ugyanakkor arra is rávilágított, hogy az Igét hallgatva és azt tettekre váltva megkaphatjuk Isten kegyelmét.
„Ez a mi nagy hivatásunk. Legyünk bár püspökök, papok, szerzetesek, vagy családapák és családanyák, kétkezi munkások, tanárok vagy diákok, mindannyiunknak vágyakoznunk kell arra, hogy hallgassuk és tettekre váltsuk az Isten szavát. Minden alkalommal, amikor a templomba megyünk, az Isten szól hozzánk az Ő Igéjén keresztül. Ugyanakkor figyelnünk kell az Isten szavára saját otthonainkban és családunkban is. Kérjük a mi Nagyasszonyunkat, hogy erősítse meg családjainkat a hitükben, adjon nekik bátorságot, hogy gyermekeket hozzanak a világra, gyermekeket, akik hallgatni fogják Isten Igéjét, és tettekre váltják azt. Gyermekeket, akik közreműködnek abban, hogy megerősödjön ennek a nagyszerű nemzetnek, Magyarországnak a keresztény identitása!” – zárta prédikációját az apostoli nuncius.
November 21-től december elejéig négy szobrász építi a homokból készülő betlehemet a Szent Péter téren. Richard Varano az USA-ból, Ilja Filimoncev Oroszországból, Susanne Ruseler Hollandiából és Rodovan Ziuny Csehországból érkezett Rómába.
Az alkotóművészek a Dolomitokból származó 1300 köbméter, közel 700 tonna jesolói homokot használnak fel a jászoljelenet felépítéséhez. November 17-én konténerekben összepréselték a homokot, és piramisformát alakítottak ki. Az első fázisban egy szerkezetet is építettek, amely védelmet nyújt a készülő betlehemnek.
November 22-én hajnalban a Friuli tartománybeli Pordenone település közelében található Cansiglio erdejéből érkezett a kiválasztott vörösfenyő a Vatikánba. A Szent Péter tér leendő karácsonyfáját november 19-én vágták ki az erdészek. A karácsonyfa díszeit a Vatikáni Kormányzóság technikai igazgatósága, az energiatakarékos megvilágítást a németországi Osram cég biztosítja.
Ferenc pápa december 7-én fogadja a karácsonyfát adományozó közösségek küldöttségeit: a Concordia-Pordenonei Egyházmegye, a pordenonei önkormányzat és Friuli-Venezia-Giulia tartomány képviselőit, illetve mindazokat, akik a homokbetlehemen dolgoznak. Aznap délután hivatalos ceremónia keretében avatják fel a betlehemet és kapcsolják be a karácsonyfa fényeit.
A Szentatya december 31-én, az év végi hálaadó szertartást követően tekinti meg a homokból épített betlehemet.
A karácsonyi időszak végén, január 13-án, Urunk megkeresztelkedésének ünnepén kezdik meg a Szent Péter téren a betlehem és a karácsonyfa lebontását. A homokot eltakarítják; a fenyőfát jótékonysági célra ajánlják fel egy, a faanyagot újrahasznosító cégnek.
Forrás:Â Vatikáni Rádió
Fotó: Vatican News
Magyar Kurír
A tizenkilenc tibhirine-i vértanút az algériai Oránban avatják boldoggá december 8-án; Angelo Becciu bíboros, a Szentek Ügyeinek Kongregációja prefektusa mutatja be a szentmisét. Thomas Georgeon trappista szerzetes, a boldoggáavatási eljárás posztulátora nyilatkozott a SIR hírügynökségnek.
November 19-én mutatták be Rómában Thomas Georgeon és François Vayne könyvét, amelynek címe:Â Egyszerűen keresztények. A tibhirine-i boldog mártírok élete és üzenete (Semplicemente cristiani. La vita e il messaggio dei beati martiri di Tibhirine). Ebből az alkalomból készült a SIR olasz katolikus hírügynökség interjúja a posztulátorral.
– Milyen üzenetet hagytak ránk a tibhirine-i vértanúk?
– A boldoggá avatás egyik üzenete: mindannyian meghívást kaptunk arra, hogy éljük meg a másságot, vagyis fogadjuk el a másik másságát, még ha nem is osztozik a hitünkben. A másik ember túl gyakran kelt bennünk félelmet, és az ember jobban szeret olyanok között élni, akik hasonlítanak rá. De azt hiszem, a mai világban a különbözőséget ajándékba kapjuk, hogy gazdagítson minket, mert segít, hogy növekedjünk a saját identitásunkban. Nem veszünk el miatta, hanem lehetővé teszi, hogy gyökereink – emberi és vallási gyökereink – mélyére menjünk.
– Kik voltak a vértanúk? Ön tanulmányozta az életüket: bár különbözőek voltak, van egy olyan szál, amely összeköti őket?
– Szerzetesek voltak, akik az algériai társadalomban végezték szolgálatukat, az algériai egyház tagjai voltak, amely egy különleges, csupán 3 ezer főt számláló egyház egy 99 százalékban muszlim országban. Mindannyian az algériai népnek szentelték életüket. Sokan közülük biztos pontot jelentettek abban a városnegyedben, utcában, ahol éltek. Jelen voltak Algéria tragikus éveiben, hogy ébren tartsák a remény és az emberség kicsiny lángját. És azért, hogy a végsőkig tanúsítsák a barátságukat mindenekelőtt Krisztussal és a mellettük élő emberekkel. A vértanúk között van hat szerzetesnővér is, akiket kevésbé ismernek, mint a tibhirine-i vértanúkat. Lányok nevelésének szentelték az életüket Algír egyik szegénynegyedében, ki a fogyatékkal élő gyerekekkel foglalkozott, ki a családok gondjaival. Nagyon egyszerű emberek voltak, akik a hétköznapokban megélték a kapcsolatot azokkal, akik mások, a muszlimokkal – hogy szőjék a párbeszéd szálait, nem egy teológiai párbeszéd, hanem az élet párbeszédének szálait, és ezzel bebizonyították, hogy az együttélés lehetséges cél.
– És ezért szerették őket a muszlimok is. Hogyan készül Algéria a boldoggá avatásra?
– Az bizonyos, hogy a béke kézművesei voltak, volt bátorságuk és vágyuk is arra, hogy az algériai nép mellett maradjanak akkor, amikor a tragédia átgázolt az életükön. Az algériai Oránban történő boldoggá avatás egyedülálló esemény az Egyház történetében: vértanúkat avatnak boldoggá egy muszlim országban. Egyedülálló esemény az Egyház és Algéria számára is. Elárul valamit arról, mennyire őrzik ezeknek a boldogoknak az emlékét ma is. A lakosság 65 százaléka a ’90-es években még meg sem született, de a történetüket ismerik. Például Oránban, ahol Claverie atya tizenöt éven át volt püspök, még mindig erősen érezhető a hatása a városon, mert olyan ember volt, aki nemcsak a keresztényekkel kezdett párbeszédet, hanem mindenkivel, a kultúra, a nevelés világával, a politikusokkal, és a barátság nagyon erős szálait alakította ki. És a tibhirine-i szerzetesek emléke is él, akik csendesen voltak jelen az algériai Atlasz hegység területén. Monostorukba zarándokok százai látogatnak el, 95 százalékban muszlimok. A tanúságtételük provokáció. Mi az elszabadult individualizmus légkörében élünk, ami arra ösztönöz, hogy mindig előtérbe helyezzük magunkat, a másikkal való kapcsolatban a saját magunk elismerését keressük. Ők pedig provokálnak az ingyenességgel, mert teljesen odaadták az életüket másoknak mint egy ajándékot, és a megbocsátásuk ajándékát is odaadták.
– Hogyan lehet megbocsátani valakinek, aki a halálodat akarja?
– Christian de Chergé tanúságtétele napjainkban nagyon fontos, a 20. század spiritualitásának egyik legfontosabb írása. Ebben ő a megbocsátását kínálja annak, aki meg fogja ölni. Ezek a vértanúk úgy döntöttek, egészen a halálig osztoznak az algériai nép sorsában. Abban a döntésben, hogy maradnak, benne volt az is, hogy meg akarnak bocsátani annak, aki egy napon majd megöli őket. Gyakran úgy nevezik őket, a remény tanúi, mert az Algériát elárasztó vértenger közepén a remény kis lángjai voltak, egy jobb jövő reményének lángjai.
1996. március 26-ról 27-re virradó éjszaka terroristák egy csoportja az algériai tibhirine-i trappista monostor kilenc szerzetese közül elrabolt hetet, akiket később kivégeztek – az Emberek és istenek című film az ő történetüket dolgozza fel. Az eljáráshoz tartozik további tizenkét katolikus szerzetes ügye, akik 1994 és 1996 között estek áldozatául a terrorista erőszaknak. Köztük van Clavérie atya, az algériai egyház egyik kimagasló személyisége, Orán püspöke.
Forrás és fotó: Agensir
Magyar Kurír
November 11-én délben, a Szent Péter téren mondott beszédében a Szentatya megemlékezett az első világháború befejezésének centenáriumáról.
Ferenc pápa az Angelus elimádkozása után a következő szavakkal fordult a Szent Péter-téren összegyült zarándokokhoz:
„Ma száz éve, hogy véget ért az első világháború, melyet elődöm, XVI. Benedek »hasztalan mészárlásnak« nevezett. Ezért ma helyi idő szerint 13.30-kor megszólalnak a harangok az egész világon, így a Szent Péter-bazilika harangjai is. Az első világháború szigorú figyelmeztetés mindenki számára a háború kultúrájának elutasítására és minden jogszerű eszköz igénybevételére a világ számos területén még ma is áldozatokat követelő konfliktusok beszüntetésére. Úgy tűnik, nem tanulunk a történelemből. Miközben imádkozunk annak a borzalmas tragédiának összes áldozatáért, mondjuk ki határozottan: a békébe és ne a háborúba fektessünk be! Nézzünk a nagy Tours-i Szent Márton emblematikus alakjára: ő kettévágta köpenyét, hogy megossza azt egy szegénnyel. Az emberi együttérzésnek ez a mozdulata mutassa meg mindenkinek a béke építésének útját!”
Ferenc pápa 2014. szeptember 13-án, az észak-olaszországi Redipuglia katonai emlékhelyen szentmisét mutatott be az első világháború kitörésének centenáriuma alkalmából és lerótta tiszteletét a harcokban elesett katonák előtt.
Fordította: Tőzsér Endre SP
Fotó: Vatican News
Magyar Kurír
November 11-i beszédében a Szentatya először a vasárnapi evangéliumról elmélkedett, utána pedig megemlékezett az első világháború befejezésének centenáriumáról, a tegnap boldoggá avatott spanyol vértanúkról és a szegények jövő vasárnap esedékes világnapjáról.Ferenc pápa beszédének fordítását teljes terjedelmében közöljük. Kedves testvéreim, jó napot kívánok! Az mai evangélium epizódja (vö. Mk 12,38–44) Jézusnak a jeruzsálemi templomban elkezdett tanításainak sorát zárja, és két, ellentétes alakra irányítja a figyelmet: az írástudóra és az özvegyasszonyra. Miért ellentétesek? Az írástudó a fontos, gazdag, befolyásos embereket képviseli, a másik pedig – az özvegyasszony – az utolsókat, a szegényeket, a gyengéket. Jézusnak az írástudókkal szembeni kemény ítélete valójában nem mindegyikre vonatkozik, hanem csak azokra, akik hivalkodnak társadalmi pozíciójukkal, magukat a „rabbi”, azaz „tanítómester” címmel tüntetik ki, szeretik, ha hódolattal tisztelegnek előttük az emberek, és szeretik elfoglalni az első helyeket (vö. Mk 12,38–39). Az pedig súlyosbítja a helyzetet, hogy hivalkodásuk vallási jellegű, mert „hosszasan imádkoznak – mondja Jézus –, hogy felfigyeljenek rájuk” az emberek (Mk 12,40), és Istent használják fel arra, hogy önmagukat az isteni törvény védelmezőiként állítsák be. Felsőbbrendű és hiú magatartásuk miatt megvetik azokat, akik keveset számítanak vagy szűkös anyagi helyzetben vannak, mint például az özvegyek. Jézus leleplezi ezt a visszás működésmódot: felemeli szavát a gyengék vallásilag motivált elnyomása ellen, és világosan kijelenti, hogy Isten az utolsók oldalán áll. Hogy mélyen bevésse tanítványai elméjébe ezt a tanítást, a valós életből hoz példát: egy szegény özvegyasszonyról van szó, akinek a társadalomban elfoglalt helye teljesen jelentéktelen volt, mert nem volt férje, aki kiállt volna a jogai mellett, és ezért könnyű zsákmányává válhatott bármely gátlástalan hitelezőnek, ezek az uzsorások ugyanis üldözték a gyengéket, hogy azok fizessenek nekik. Ez az asszony csak két darab aprópénzt dob a templom perselyébe, mindenét, amije maradt, és úgy teszi ezt, hogy lehetőleg ne vegyék őt észre, szinte szégyelli magát. Viszont épp ezzel az alázatos magatartással nagyon jelentős vallási és lelki tettet hajt végre. Igazán áldozatot vállaló gesztusa nem marad észrevétlen Jézus szemében, sőt ő benne látja felvillanni azt a teljes önátadást, amelyre tanítványait nevelni akarja. A tanítás, melyet ma Jézus felkínál nekünk, segít visszaszereznünk, ami lényeges az életben, és segíti mindennapi, konkrét kapcsolatunkat Istennel. Testvéreim, az Úr a miénktől eltérő mérleget használ. Tőlünk eltérően méri meg az embereket és tetteiket: Isten nem a mennyiséget, hanem a minőséget teszi mérlegre, a szívet vizsgálja, a szándék tisztaságát nézi. Ez azt jelenti, hogy amikor „adunk” Istennek az imában és az embereknek a szeretet cselekedeteiben, mindig menekülnünk kellene a ritualizmustól és a formalizmustól. „Adásunknak” mentesnek kellene lennie a számítás logikájától. Ehelyett az ingyenesség kifejeződésének kell lennie, amiként Jézus cselekedett velünk: ingyenesen mentett meg bennünket, nem fizettette meg velünk a megváltás árát. Ingyenesen mentett meg bennünket! Nekünk tehát úgy kell cselekednünk, hogy az az ingyenesség kifejeződése legyen. Látjuk tehát, miért állítja a keresztény élet példaképéül Jézus azt a szegény, jószívű özvegyasszonyt. Nem tudjuk a nevét, viszont ismerjük a szívét – majd ott találjuk a mennyországban, és odamegyünk, hogy üdvözöljük, ez biztos –, és a szív az, ami számít Isten szemében. Amikor megkísért bennünket a feltűnési vágy, és szeretnénk számlálgatni jócselekedet einket, amikor túlságosan törődünk azzal, hogy mit szólnak mások, és amikor – hadd mondjam – „páváskodunk”, gondoljunk erre az asszonyra! Jót tesz majd nekünk: segít, hogy levetkőzzük, ami felesleges, és arra figyeljünk, ami valóban fontos; és segít, hogy alázatosak maradjunk. Szűz Mária, az önmagát teljesen Istennek adó szegény asszony támogasson bennünket azon elhatározásunkban, hogy az Úrnak és testvéreinknek ne valamit adjunk a magunkéból, hanem önnön magunkat adjuk – alázatos, önzetlen felajánlással! A Szentatya szavai az Angelus elimádkozása után: Kedves testvéreim! Tegnap volt Barcelonában Teodoro Illera del Olmo atyának és tizenöt vértanútársának boldoggá avatása. Tizenhárom megszentelt személyről és három világi személyről van szó. A Sancto Petro in Vinculis kongregációhoz kilenc szerzetes és a világi férfiak tartoztak, három szerzetesnő az Isteni Pásztor Anyjának Kapucinus Nővérei kongregációhoz, egy szerzetesnő pedig a Szent Szív Ferences Nővérei kongregációhoz. Ezeket az új boldogokat hitük miatt ölték meg, eltérő helyen és időpontban, a múlt századi háborúban és vallásüldözés során Spanyolországban. Dicsőítsük az Urat ezekért a bátor tanúiért, és tapsoljuk meg őket! Ma száz éve, hogy véget ért az első világháború, melyet elődöm, XVI. Benedek „hasztalan mészárlásnak” nevezett. Ezért ma helyi idő szerint 13.30-kor megszólalnak a harangok az egész világon, a Szent Péter-bazilika harangjai is. Az első világháború szigorú figyelmeztetés mindenki számára a háború kultúrájának elutasítására és minden jogszerű eszköz igénybevételére a világ számos területén még ma is áldozatokat követelő konfliktusok beszüntetésére. Úgy tűnik, nem tanulunk a történelemből. Miközben imádkozunk annak a borzalmas tragédiának összes áldozatáért, mondjuk ki határozottan: a békébe és ne a háborúba fektessünk be! Nézzünk a nagy Tours-i Szent Márton emblematikus alakjára: ő kettévágta köpenyét, hogy megossza azt egy szegénnyel. Az emberi együttérzésnek ez a mozdulata mutassa meg mindenkinek a béke építésének útját! Jövő vasárnap tartjuk a szegények világnapját, számos kezdeményezéssel, melyek az evangelizációt, az imát és az osztozás szolgálják. Itt, a Szent Péter téren is felállítottunk egy egészségügyi ellátóközpontot, amely egy héten keresztül szívesen áll rendelkezésére minden segítséget kérőnek. Kívánom, hogy ez a világnap járuljon hozzá ahhoz, hogy egyre jobban odafigyeljünk a legutolsók, a kirekesztettek, az éhezők szükségleteire. Köszönetet mondok mindnyájatoknak, akik Rómából, Olaszországból és a világ sok tájáról érkeztetek. Köszöntöm a spanyolországi mengíbari és barcelonai híveket, Szűz Mária Szeplőtelen Szívének csoportját Brazíliából, valamint a Katolikus Tanítók Világuniójának csoportját. Köszöntöm a trentói ACLI turisztikai központot, a San Benedetto Po-i híveket és a chiuppanói bérmálkozókat. Köszöntöm a megannyi lengyel zarándokot, akiket itt látok. Jó sokan vannak! Szép vasárnapot kívánok mindenkinek! Kérlek benneteket, ne feledkezzetek el imádkozni értem! Jó étvágyat az ebédhez! A viszontlátásra! Fordította: Tőzsér Endre SP Fotó: Vatican News Magyar Kurír A Gyöngyösi Szervezőlelkészség búcsúi liturgiájának kezdetén szentelte meg Atanáz püspök atya azt a keresztet, amely a kápolna külsejét díszítve hívja majd egybe a híveket az Országút utca sarkán. ![]() A helyi közösség a szertartásokat egy házban kialakított kápolnában tartja, amelyet két éve szentelt fel püspök atya. Egy éve ikonosztázzal gazdagodott az istentiszteleti hely. Ebben az évben pedig egy fából készült kereszt megszentelésére került sor a búcsúi ünnepen. „A kereszt nagyon fontos jel. A megváltás, a feltámadás jele. Ez a kereszt azonban konkrét útba igazítást is ad majd mindazoknak, akik a gyöngyösi görögkatolikusokat keresik és közös imádságra vágynak” – mondta el a keresztszentelésről Kaulics László, helyi szervezőlelkész.
Püspök atya a hegyi beszéd szavait idézve, egyértelmű biztatást fogalmazott meg prédikációjában a jelenlévők számára: „Ti vagytok a világ világossága”(Mt.5,14). Jelezve, mennyire szükséges, hogy a mai világban világítsunk, vagyis jó példával járjunk elől. A magvetőről szóló evangéliumi példabeszédhez kapcsolódva Atanáz püspök a tiszta szív fontosságát emelte ki, hiszen csak így lehet jó földbe hullva, bő termést hozni. A gyöngyösiek kis közösségének is emlékeznie kell arra, hogy együtt zarándokolnak a Krisztus országába vezető úton. Mindnyájunknak tiszta szívvel kell befogadnunk Isten igéjét, s az apostolok nyomába lépve, minden szennytől megszabadulva részt vennünk Jézus küldetésében. Így tudunk a világban világossággá válni. A verőfényes napsütésben még inkább hatottak a püspöki szavak, amelyek az apostolok és egykori apostol-utódok ragyogását állították példaként elénk.
A Gyöngyösön zajló püspöki liturgiával egy időben zajlott Rómában VI. Pál pápa és 6 másik személy szentté avatása, amire homiliájában Atanáz atya is emlékeztetett, utalva a világegyházra. A kicsiny egyházi közösség is az egyetemes egyházzal együtt lélegzik, él és működik.
--- – Amikor nyilvánosságra hozták a kinevezését, megírtuk, hogy szülővárosában, South Bendben népes magyar közösség él, és az Ön családjának is vannak magyar gyökerei. Mennyire erősek ezek? – Volt egy olyan nemzedék, amelynek tagjai között sokan voltak magyarok Indiana állam északi részén, Chicago közelében, mert sok munka akadt a környéken a nehéziparban, az autógyártásban. Én gyerekként a Magyarok Nagyasszonya-iskolába jártam. Folyamatosan jöttek az osztályunkba új gyerekek, akik bevándorlóként, menekültként érkeztek az országba. A második világháború végén, azután pedig az 1956-os forradalom után sokan találtak új otthonra az Amerikai Egyesült Államokban. A hetvenes évek végéig erősen érzékelhető volt a magyar jelenlét, de a következő generáció, az egykor menekültként érkezettek gyerekei már máshová mentek munkát keresni. A templom központi helyén látható a Magyarok Nagyasszonya-ábrázolás, de most már a Guadalupei Szűzanyáé is ott van, hiszen a latin-amerikai bevándorlók mára sokkal többen vannak. Még elevenen él bennem a magyarok emléke, minden vasárnap reggel hétkor kihallatszott a templomból a magyar mise. Az általános iskolában az Isteni Szeretet Leányai magyar–osztrák kongregáció tagjai gondoskodtak rólunk. A papok és a szerzetesnővérek, akik tanítottak, valóban a diákoknak szentelték az életüket, még ha rosszak voltunk is. Ez az életszentség: az irgalmas szeretet a diákok iránt. Nagy kegyelemnek érzem, hogy ők tanítottak. Ezek a gyökerek bennem élnek, de a családfámban is ott vannak a magyar ősök. A nagymamám Himodról, egy kis Sopronhoz közeli faluból származik. – Korábban is járt már Magyarországon? – 1990-ben a szüleimmel elmentünk Himodra. A gyökereinket keresve unokatestvérekkel is találkoztunk. Fontos, hogy az ember megismerje a családja történetét. A himodi plébánia nyilvántartásában a rokonaink neve mellett ott áll, hogy kivándoroltak South Bendbe. Már a diplomáciai testületben is találkoztam olyannal, aki feltehetően a rokonom, a család 1956-ban Svájcba kivándorolt ágából. Az édesanyámat Körmendinek hívják, mert a férje halála után a nagyanyám Körmendi Mihályhoz ment feleségül. Én is róla kaptam aÂÂ MihályÂÂ nevet, míg azÂÂ AugustÂÂ nevet az apai nagyapámról. Amikor Veres András püspök tudomást szerzett a származásomról, megajándékozott a himodi plébániatemplom képével. A templom oldalán van egy emléktábla az első világháborúban elesettek nevével, ott szerepel köztük anyám nagybátyja is. 2005-ben, Beninbe indulásom előtt aztán turistaként újra ellátogattam Magyarországra. –ÂÂ Fiatalon miért éppen a verbita rendet választotta? – Volt egy jó plébánosom, John Szabó, egy magyar pap, aki arra buzdított, hogy lépjek be az egyházmegyei szemináriumba.
|
A 92. missziós világnap alkalmából október 21-én a vatikáni Fides hírügynökség szokás szerint statisztikai adatokat publikált, hogy ezáltal adjon rálátást a világegyházra. Az alábbiakban közreadjuk az adatokat.
A jelentés a 2016. december 31-i záródátummal rögzített adatokat összesítő, legutóbb megjelent egyházi statisztikai évkönyvbőlÂÂ (Annuario Statistico della Chiesa)ÂÂ származik, és az Egyház tagjairól, a lelkipásztori struktúráról, az egészségügyi, segélyezési és oktatási területen folytatott egyházi tevékenységekről számol be. Zárójelben jelezzük a változásokat a megelőző évvel (2015) összevetve, a növekedést „+”, a csökkenést „-” jellel jelölve. A számításokat a Fides hírügynökség végezte.
Németország legnagyobb iszlám templomát, a DİTİB (török-iszlám unió a vallási kapcsolatokért) központi mecsetjét szeptember 29-én nyitotta meg Recep Tayyip Erdoğan, Törökország elnöke Kölnben. Az ünnepséget élesen kritizálták a város egyházi és közéleti vezetői, akik nem jelentek meg a megnyitón.Elutasította az ünnepségen való részvételt többek között Rainer Maria Woelki bíboros, kölni érsek, Fritz Schramm polgármester, valamint a mecset német építésze, Paul Böhm is. Nem vett részt senki a megnyitón a kölni vallások tanácsa (Rat der Religionen) képviseletében sem. AÂÂ The TabletÂÂ katolikus hetilap a kölni dóm esperes-plébánosa, Robert Kleine véleményét közölte az üggyel kapcsolatban, aki arra a kérdésre, hogy ez miért történt, azt válaszolta: a megnyitóra szóló meghívókat nagyon későn küldték ki, két nappal az esemény előtt, az ünnepség „nyilvánvalóan” inkább „zárt körű” volt, mint nyilvános, melyen a nem muszlimok nemkívánatosak voltak. Paul Böhmnek nem adtak lehetőséget arra, hogy ismertesse építészeti koncepcióját a mecsetről a rendezvényen, amely teljes egészében török nyelven zajlott. Úgy tűnt, minden Erdoğan államfő körül forgott – mondta Robert Kleine. Sok kölni most azt kérdezi, a DİTİB-mecset építését Ankarából kezdeményezték, vagy helyi döntés volt.ÂÂ „Nagyon szomorúnak tartom, ami történt, mert eleinte, amikor először bejelentették a mecsetre vonatkozó terveket, a helyi egyházból, a katolikus intézményekből és a politikai pártokból is sokan küzdöttek az elfogadásukért – mondta Robert Kleine. – Létrehoztak egy tanácsadó testületet, melynek tagjai támogatták a hatalmas mecset építését – de nem hívták meg őket, és most közülük többen is lemondtak. Szerintem nagyon sok kárt okoztak, és hosszú időbe telhet helyrehozni mindezt; feltéve, hogy a DİTİB helyre akarja hozni.” Kölnben évek óta működik a vallások tanácsa, lehetőséget teremtve, hogy a városban élő keresztények, muszlimok, buddhisták, hinduk és zsidók párbeszédet folytathassanak. A kapcsolatok kiválóak voltak – emelte ki az esperes-plébános, de a DİTİB eljárása a megnyitóünnepséggel kapcsolatban „politikai, és nem vallási” színezetű volt. Robert Kleine hozzátette, aÂÂ DİTİB közvetlenül a török kormány irányítása alatt áll. Nem is olyan régen ígéretet tettek arra, hogy Törökországban, ott, ahol Szent Pál vagy Szent Miklós prédikált, keresztény templomok épülhetnek, vagy a hívek újra használhatják a régieket – emlékeztetett Robert Kleine. „Nagy ígéreteket tettek – de semmit sem tartottak be.” Forrás: Thetablet.co.uk Fotó: Wikipédia Magyar Kurír Vers- és novellaíró pályázatA Miskolci Egyházmegye Görögkatolikus Missziós Irodája vers- és novellaíró pályázatot hirdet általános iskola alsó és felső tagozatosok, illetve középiskolások részére. A téma: Az én édesanyám. A földi és égi édesanya szerepe az életemben. A pályázatok beérkezésnek határideje november 9. ![]()
|