A Szent Atanáz Hittudományi Főiskolán tanuló kispapok csütörtök délutánonként az élettel ismerkednek. Régóta járnak kórházba, börtönbe, idősek otthonába, nevelésbe vett gyermekek közé. 2019 februárjától arra is módjuk van, hogy különböző településeken cigány közösségekkel találkozzanak.
„Mindegyik pasztorációs terület fontos. Parókiára kerülve talán lesz az egyházközségben börtönviselt ember, beteghez bizonyára fogják hívni a papot. A közösséghez tartozhat nevelőszülő. De abban minden kispap biztos lehet, bármelyik egyházmegyéhez tartozik is, hogy a cigánysággal találkozni fog a szolgálati helyén. Úgyhogy ez a legfontosabb!” – véli a Nyíregyházi Egyházmegye cigánypasztorációs referensi feladatait ellátó Orosz Rita.
Nincs séma. Egészen változatos módon történik az ismerkedés. Huszár telepen Vincze Sándor igazgató úr engedélyével napközis délutánba kapcsolódtak be, tanulva a gyerekekkel. Máriapócson első alkalommal a Nemzetiségek Házában iskolásokkal találkoztak, a jövőkép alakításáról beszélgetve. Másik alkalommal nemcsak gyerekekkel, hanem a helyi családsegítővel is hosszan tudtak beszélgetni. Mostanra jól elő lett készítve, hogy konkrét családokkal, az ő saját otthonaikban barátkozzanak, Horváthné Varga Alíz koordinálásával. A kántorjánosi fiatalok keddenként mennek a Balogh Gusztáv által vezetett közösségi házba, ahol imádkoznak, Kerezsi János atya és Orosz Rita irányításával tanulnak a hitünkről, s játszanak. Kispapjainkat Nyírkátán is nagy szeretettel várták. A telepen lévő közösségi házat és adománypontot nézték meg, miközben Nagy Zoltán, a helyieket karizmatikus egyéniségével összekovácsoló fiatalember mesélt a történetükről, munkájukról, a tánccsoportról, vallásgyakorlásukról. Egészen megható, ahogyan a liturgiában a cigány és nem cigány lakosság a legnagyobb szeretetben együtt imádkozik. Mindkét közösség nagy örömmel fogadta a teológus hallgatókat. Április elején Tuzsérra várták a fiúkat, ahol Tóth Tiborné munkatársunk segített abban, hogy újabb aspektusból láthassák a cigány gyermekeket, családokat. Meglátogattuk Balogh Anikóékat, s mivel betegségeik miatt a család férfitagjai csak ritkán jutnak el templomba, otthonukban imádkoztuk el közösen a IX. imaórát. Belefért már egyéb is ezekbe a délutánokba: a Romano Mária Rádió képzésén a belvárosi gimnáziumunk diákjai, a kispapok, illetve cigánypasztorációban tevékenykedők (három településről) együtt vettek részt.
„Amit megismerünk, amibe energiát fektetünk, azt többnyire megszeretjük. Bármi legyen is az, egy idő után – már csak a rászánt órák miatt is – érzelmileg is kötődünk. A cigány emberekkel történő személyes ismerkedés, a mély és őszinte beszélgetések segítenek abban, hogy képesek legyünk az embert nézni, nem pedig a származást, s kívül hagyni a sokszor sztereotípiákkal terhelt gondolkodásunkat. Talán még az üdvösségünket is kockáztatjuk, ha etnikai alapon különbséget teszünk ember és ember között. Nem ezt kéri tőlünk Krisztus… Inkább, amit kifejez a Háló Egyesület (www.halo.hu) egyik gondolata: Szeresd a cigányokat, mint önmagadat!”
Forrás: OR/Nyíregyházi Egyházmegye, fotó: Orosz Istvánné
Nyíregyházi Egyházmegye
Április 6-án, Akathisztosz szombaton Szocska A. Ábel nyíregyházi megyéspüspök áldozópappá szentelte Szirmai Máté Ferenc diakónust a budapesti Rózsák terén álló Istenszülő Oltalma görögkatolikus templomban.
KÉPGALÉRIAÂÂ – klikk a képre!
Nagyböjt ötödik szombatján a „legszentebb Nagyasszonyunk, az Istenszülő és mindenkor szűz MáriánakÂÂ Akathisztosz-himnuszát” ünnepli a Görögkatolikus Egyház. Erre az ünnepre esett Szirmai Máté papszentelése, melyen a homíliát Keresztes Szilárd nyugalmazott hajdúdorogi megyéspüspök mondta. Ritka ünnep a görögkatolikus papszentelés Budapesten; legutóbb 1985-ben került rá sor, amikor Orosz Atanázt, a Miskolci Egyházmegye püspökét szentelték pappá.
A szentelendő, akit a Nyíregyházi Egyházmegye papjelöltjeként Kisvárdán szentelt diakónussá egy évvel ezelőtt Kocsis Fülöp érsek-metropolita, gyerekkorában a Rózsák téri templomhoz és közösségéhez kötődött.
A Szent Liturgiát még diakónusként kezdő Szirmai Máté füstölővel fogadta a szentelésére érkező Szocska Ábel és Keresztes Szilárd püspököket gyerekkora templomában.
A homíliában Keresztes Szilárd a krisztusi lét kettősségeiről beszélt: Jézus egyszerre Isten fia és Ember fia, egyszerre pásztor és bárány, áldozat és megdicsőülés. A kettősségek megjelennek a liturgikus szövegekben is, utalt a főpásztor Aranyszájú Szent János liturgiájának papi szövegrészére: „megtörhető, de meg nem osztható, mindenkor eledelül szolgál és soha el nem fogyasztható”. Majd áttért Márta és Mária történetére, amelyet az evangéliumban hallhattunk: Márta befogadta Jézust a házába, s nem tudta, hogy akit befogad, az maga a Befogadó.
Minden böjti időszak kezdetén előttünk áll az a fontos kérdés, hogy milyen igazi böjt, mi tetszik az Úrnak.

Amint tudjuk, van testi és van lelki böjt. Keleti Egyházunk nem választja el egymástól a kettőt, hanem egyszerre gyakorolja.
A testi böjt azt jelenti, hogy nem elégítjük ki a gyomor és a has követeléseit, nem adunk meg neki mindent amit kíván. Kevesebbet eszünk és iszunk, tűrjük az éhséget, megfékezzük a test uralmát lelki örömökkel. Mindezt pedig úgy kell gyakorolnunk, ahogy az Úr tanácsolta: „Amikor böjtöltök, ne legyetek bús képűek, mint a képmutatók. Ők ugyanis elváltoztatják az arcukat, hogy böjtölésükkel feltűnjenek az emberek előtt. Bizony, mondom nektek: ők megkapták már jutalmukat. Te, amikor böjtölsz, kend meg a fejedet, az arcodat pedig mosd meg! Ne lássák az emberek, hogy böjtölsz, csak Atyád, aki a rejtekben van; és Atyád, aki lát a rejtekben, megfizet majd neked.” (Mt 6, 16-18)
A böjtöt Istennek ajánljuk, az Övé, ahogy mi magunk is. A test követelései, a bűn rabsága azonban elválaszt minket Istentől, ezért a lelki böjtöt is gyakorolnunk kell, mert másként a test erőfeszítései keveset érnek.
Lelki böjtről akkor beszélünk, amikor a lélek minden rossztól tartózkodik, így a rossz gondolatoktól, beszédtől és cselekedetektől.
Igaz böjtölő az, aki tartózkodik a haragtól, veszekedéstől, a kapott sérelmek megtorlásától.
Igazi böjtölő az, aki „őrizetet tesz a szájára”, és tartózkodik a fecsegéstől, pletykától és rágalmaktól, ítélkezéstől, hízelgéstől, minden hitvány beszédtől, szitkozódástól, kétértelmű szavaktól, minden piszkos beszédtől és hazugságtól.
Az igaz böjtölő óvja a szívét mások javainak óhajától, nem engedi az irigység homályosító szenvedélyét megerősödni. Nem lop, nem vesz el semmit, ami nem az övé.
A szentatyák tanítása szerint az ördög sokkal több bűnalkalmat kínál böjt idején, mint máskor, mert figyeli az embert és szándékait.
Az az igazi böjt tehát, ami legyőzni igyekszik a szenvedélyeket, és ebben test és lélek együttesen harcol, hiszen a test segítségével uralkodunk szenvedélyeinken.
Sajnos sokan böjtölnek úgy, hogy a lelki erőfeszítésre nem ügyelnek. Sokan tartózkodnak a húsevéstől szerdán és pénteken, de nem tartózkodnak a rossz gondolatoktól, beszédtől és cselekedettől.
Sokan böjtölnek egy héten kétszer-háromszor, de mit ér, ha nem tartózkodnak a haragtól, vagy nem gondolnak azokra a bűnökre, amelyekkel megbántották eddig az Urat.
Vannak, akik böjtölve kinyújtják a kezüket a vesztegetésre, vagy idegen tulajdon felé, ami azért lehetséges, mert nem gondolnak soha a lelki böjt fontosságára.
Összefoglalva azt állíthatjuk, hogy az igazi böjt az, ha tartózkodunk minden rossztól. Ha igazi böjtöt akarunk, ami tetszik az Úrnak, akkor böjtöljünk testileg és lelkileg is.
Tegyük ezt állandóan, hiszen a rossztól való tartózkodás állandó kötelessége a kereszténynek. Kapunk erre példát a Szentírásból, amikor bemutatja nekünk Szent Lukács evangelista Anna prófétaasszonyt, akiről ezt mondja: „...nyolcvannégy éves özvegy volt, és nem vált meg a templomtól, böjtöléssel és imádsággal szolgált ott éjjel és nappal.” (Lk 2, 37)
Az életszentség útját járni akaró keresztény alapmagatartása a fegyelem, ami nélkül névleges keresztények lehetünk, de igaziak nem.
Hogyan böjtöljünk tehát az előttünk álló hetekben?
Böjtöljön az értelem, és tartsa távol magát a fölösleges dolgoktól!
Böjtöljön az ész úgy, hogy nem tartja észben a rossz dolgokat és nem füstölög sérelmeken!
Böjtöljön az akarat Isten parancsai előtt, hogy azok fontosabbak legyenek saját akaratunktól!
Böjtöljön a szív helyes érzülettel, ahogy szent életű Paisziosz atya tanácsolja: „Helyezd a saját bűneidet magad elé, hogy inkább azokat lásd, mint másét...” Nem feledve, hogy minden böjti időszak, bűnbánati időszak!
Böjtöljön a szem, ami nem néz helytelen kívánsággal semmire, ahogy a Szentírás ajánlja: „Fordítsd el szemedet, hiúságot ne nézzen, éltess engem a Te utadon!” (Zsolt 119, 37)
Böjtöljön a fül úgy, hogy mentes legyen a pletykától, és minden érzelmeket felkavaró zenétől, ami a lélek csendjét kikezdi és elűzi!
Böjtöljön a nyelv úgy, hogy mentes legyen a hiú beszédtől, locsogástól, hazugságtól, de minden íztől és ízleléstől, ami fellazíthatja böjti fogadalmunkat! Némuljon el a rosszra a nyelv és az ajak, helyette valósuljon meg a zsoltáros szava: „Áldom az Urat minden időben, ajkamon van dicsérete szüntelen.” (Zsolt 33,2)
XVI. Benedek vendégül látta Kijev görögkatolikus nagyérsekét, Szvjatoszlav Sevcsukot. Az emeritus egyházfő az ukrajnai fegyveres konfliktust Európa „nagy tragédiájának” nevezte, és elárulta azt is, hogy miért imádkozik mindennap.
Szvjatoszlav Sevcsuk kijevi görög-katolikus nagyérsek szerint XVI. Benedek mindennap imádkozik azért, hogy béke legyen Ukrajnában. A Rómával egységben lévő egyház ezt közölte február 26-án, kedd este, miután legfőbb vezetőjük találkozott a Vatikánban Ferenc pápa elődjével. XVI. Benedek a közlemény szerint az ukrajnai konfliktust Európa „nagy tragédiájának” nevezte.
Sevcsuk hangsúlyozta: amennyiben Ukrajna „nem áll ellen az orosz agressziónak, akkor más európai országok is áldozatul fognak esni az oroszoknak”. A nagyérsek megköszönte XVI. Benedeknek, hogy támogatja Ukrajnát és a görögkatolikus egyházat, majd az emeritus pápának ajándékozta Mondd meg nekem az igazságot című könyvének olasz nyelvű kiadását.
Az ukrán görögkatolikus egyház a legnagyobb Rómával egységben lévő keleti katolikus egyház. Hivatalos egyházi adatok szerint világszerte hét millióan vallják magukat ezen egyház tagjának. Sokan közülük külföldön élnek, az egyházmegyék és exarchátusok több mint fele is ott található. Az alapvetően ortodox Ukrajnában nagyjából minden tizedik lakos görögkatolikus, akiknek legfőbb egyházi vezetője a kijev-halicsi főérsek, 2011 óta Szvjatoszlav Sevcsuk.
Fordította: Németh Attila
Forrás és fotó:Â Katholisch.de
Magyar Kurír
A legendás vonalon egy vasúti közlekedésre specializálódott orosz utazási iroda az isteni liturgiákra is gondolt.
A Russian Railway Tours változatos csomagjainak egyike a 14 napos „Cári Oroszország” úttípus, mely Moszkvából Vlagyivosztokba tart, mintegy 9288 kilométeren át. A világ leghosszabb vasútvonala nyolc időzónán halad át.
A szerelvényen a hosszú út során felmerülő alapvető szükségletek kielégítésén túl a spirituális szükségletekre is gondoltak: erre szolgál a „templomkocsi”. Menet közben és az állomásokon egyaránt kiváló liturgiák végzésére – reklámozza magát a cég –, van minden, ami egy templomban: oltár, ikonosztáz, kicsi harang is lóg a mennyezetről. A mozgó templomnak már az előterét is festmény díszíti. Fenntartanak egy kocsit a papság számára, illetve sekrestye céljára, sőt, apró könyvtárat is kialakítottak a vallásos irodalom számára.
A templomkocsi nem tartozéka valamennyi transzszibériai járatnak; előre jelezni kell rá az igényt, ha az aktuális utazóközönség isteni liturgiát szeretne végezni a kéthetes út során.
Forrás és fotó: Aleteia.org
Magyar Kurír
A francia püspöki konferencia családdal és társadalommal foglalkozó tanácsa bírálta azt a francia képviselők által megszavazott törvénymódosítást, amely szerint az iskolai hivatalos iratokban az „apa” és az „anya” elnevezést az „1. számú szülő” és „2. számú szülő” kifejezés válthatja fel.„Ismét szomorúan tapasztaljuk a parlament kísérletét arra, hogy felbomlassza a családot azzal az ürüggyel, hogy egységesíti az adminisztrációs űrlapokat” – írta Bruno Feillet reimsi segédpüspök, a francia püspöki konferencia családdal és társadalommal foglalkozó tanácsának elnöke. – A már »túlhaladottnak« tekintett »apa« és »anya« kifejezés azt teszi lehetővé számunkra, hogy az egymást követő nemzedékekben azonosítsuk magunkat. Az iskoláknak különösképpen is osztoznia kellene e felfogásban.” „Ez a törvénytervezet a gender-elmélet újabb megjelenését képviseli, amely el akarja törölni a különbséget aközött, hogy két egynemű vagy két különböző nemű szülője van egy gyermeknek – folytatta írásában a főpásztor. – Ezentúl pedig nincs olyan család, beleértve a nagyon kevés olyan családot, amelyben két egynemű felnőttből álló szülőket találunk, amelyekben úgy mutatkoznának be, hogy 1. számú vagy 2. számú szülő.” Az írás felteszi a kérdést, hogy válás esetén a kettes számú válna az egyes számú szülővé? A főpásztor végül annak a kívánságának adott hangot, hogy „a józanész újra találja meg a maga helyét a gyermekek elsődleges java érdekében.” Forrás: Vatikáni Rádió Fotó: Vatican News Február 4-én sokakat meglepett, hogy az Egyesült Arab Emírségekbe látogató Ferenc pápa és a szunnita iszlám legfőbb vallási központjának vezetője, az al-Azhar egyetem és mecset főimámja az Abu-Dzabiban megrendezett vallásközi találkozón közös nyilatkozatot írtak alá.
A közös nyilatkozatban az aláírók azt is kérik, hogy tanulmányozzuk és terjesszük ezt a jelentős dokumentumot.ÂÂ Az eredetileg arabul kiadott dokumentum magyar fordítását teljes egészében közreadjuk.
DOKUMENTUM AZ EMBERI TESTVÉRISÉGRŐL
DOKUMENTUM
A csíksomlyói ferencesek sajtóközleményét adjuk közre az alábbiakban.Amint azt 2019. január 11-én délben Alessandro Gisotti, a Szentszéki Sajtóiroda ideiglenes igazgatója közzétette: „Őszentsége, Ferenc pápa, elfogadva Románia elnökének, az állami hatóságoknak és a romániai katolikus egyháznak a meghívását, apostoli látogatást tesz az országban május 31-től június 2-ig azzal a céllal, hogy meglátogassa Bukarest, Jászvásár és Balázsfalva városait, valamint a csíksomlyói Szűz Mária-kegyhelyet. A programot a megfelelő időben közzéteszik.” A Szentszék és a Gyulafehérvári Főegyházmegye híradása nyomán közöljük, hogy Ferenc pápa csíksomlyói látogatására 2019. június 1-jén kerül sor, amelynek a főegyházmegyei koordinátora ft. Sajgó Balázs, a Caritas lelkiigazgatója, a liturgiáért felelős megbízott Urbán János P. Erik OFM érseki helynök, a csíksomlyói kegytemplom igazgatója, a médiafelelős pedig ft. dr. Oláh Zoltán intézetigazgató, teológiai tanár, kanonok lesz. Ferenc pápa csíksomlyói látogatásának részletes programját a romániai látogatás programjának megjelenése nyomán, későbbi időpontban közöljük. A Gyulafehérvári Főegyházmegyében a hivatások éve van. Ennek jegyében kerül sor 2019. június 7–10. között a csíksomlyói pünkösdi búcsúra, amelynek mottója: „Íme, az Úr szolgálóleánya” (Lk 1,38). A búcsú liturgikus programja a következő: • Június 7-én, pénteken az este 7 órától kezdődő szentmise nyitja meg a csíksomlyói pünkösdi zarándoklatot. A szentmisét követően a kegytemplomban egész éjszakán át tartó virrasztás lesz. • Június 8-án, szombaton reggel 7-kor és 8-kor, valamint este 7 órakor lesznek szentmisék a kegytemplomban. A papságot, a búcsú szimbólumának tekintett labarumot és a pápai kisbazilika-jelvényt kísérő kordon délelőtt fél 11-kor indul a kegytemplom előtti térről az ünnepi szentmise helyszínére, a Kis- és a Nagysomlyó hegyek közötti nyeregbe a Hármashalom oltárhoz, ahol az ünnepi búcsús szentmise délután fél 1-kor kezdődik.
• Június 9-én, vasárnap, pünkösd ünnepén a kegytemplomban reggel 7-kor és 8-kor, délelőtt fél 11-kor és este 7-kor lesznek szentmisék. Forrás: Csíksomlyói ferencesek Fotó: Romkat.ro Magyar Kurír |
Kocsis Fülöp hajdúdorogi érsek-metropolita is részt vett a dél-olaszországi lungrói görögkatolikus egyházmegye megalapításának centenáriumán február 13-án. Az eseményről Szaplonczay Máté papnövendék készített beszámolót.KÉPGALÉRIA – Klikk a képre! Legtöbbünk emlékezetében még tisztán él a hajdúdorogi egyházmegye alapításának századik évfordulóját ünneplő jubileumi év eseménysorozata. Hasonló jeles centenárium kezdődött a dél-itáliai Calabriában február 13-án, pontosan száz évvel azután, hogy 1919. február 13-án XV. Benedek pápa Catholici Fideles kezdetű apostoli bullájával megalapította az italo-albán hívek számára a lungrói egyházmegyét. A centenáriumi évet megnyitó Szent Liturgiára Lungróban, a Myrai Szent Miklós-székesegyházban került sor nagyszámú hívő részvételével. Donato Oliverio, a lungrói eparchia főpásztora köszöntőjében hálát adott a mennyei Atyának mindazért a sok kegyelemért, mely az elmúlt évszázadban megadatott az egyházmegyének. A közösség egyik fő célkitűzése az ökumenizmus elősegítése. Hangsúlyozta, hogy ahogyan eddig, úgy a jövőben is hídként szeretnének részt venni a katolikus–ortodox párbeszédben. A február 13-i ünnepen részt vett Leonardo Sandri bíboros, a Keleti Egyházak Kongregációjának prefektusa; Ernest Simoni bíboros, az albán kommunista egyházüldözés túlélője, akit Ferenc pápa 2016-ban, 88 évesen nevezett ki bíborossá, felmentést adva neki előrehaladott kora miatt a püspöki rend felvétele alól; Kocsis Fülöp hajdúdorogi érsek-metropolita; Manuel Nin püspök, Görögország görögkatolikus apostoli exarchája; a környék püspökei, szerzetesei, papjai, valamint a hívek. Kocsis Fülöp érsek-metropolita a máriapócsi kegykép másolatát ajándékozta a centenáriumát ünneplő eparchia püspökének, Donato Oliveriónak. Az eseményen több közéleti szereplő mellett részt vett Albánia elnöke, Ilir Meta is. Beszédében az államfő hangsúlyozta az Olaszországban élő, albán gyökerekkel rendelkező közösség hagyományőrző és identitásformáló szerepét, melyet az óhazával összeköt a közös hit, a nyelv és a kultúra, valamint nemzeti hősük, Szkander bég tisztelete. Az italo-albán sajátjogú egyház egyike a 23 keleti katolikus egyháznak (lévén, hogy még nem emelték metropóliai rangra, jelenleg az „egyéb sajátjogú egyházak” közé tartozik). Ma két eparchia (a lungrói és a később, 1937-ben létrehozott pianai), valamint a grottaferratai apátság tartozik hozzá. Híveinek létszáma körülbelül 80 ezer fő, többségük Szicíliában és Dél-Olaszországban él. Szertartásaikat bizánci rítus szerint végzik, görög nyelven. A centenáriumi év kiemelkedő eseményei között szerepel a május 24-i görögkatolikus Szent Liturgia a római Szent Péter-bazilikában, majd a másnapi találkozás Ferenc pápával. Forrás: Hajdúdorogi Főegyházmegye Fotó: Szaplonczay Máté 100 évvel ezelőtt, 1919. január 27-én halt meg Ady Endre. Egy héten át egy-egy „istenkereső” versével emlékeztünk rá. Utolsóként a hála versét nyújtjuk át.KÖSZÖNÖM, KÖSZÖNÖM, KÖSZÖNÖM
Napsugarak zugása, amit hallok, Az urivi áttörés 76. évfordulójához kapcsolódva a doni sírokat kutató és gondozó Mártha Tibor fényeslitkei polgármester meghívására Kocsis Fülöp görögkatolikus érsek-metropolita január 9. és 12. között látogatást tesz a Don-kanyarban.KÉPGALÉRIA – klikk a képre! Kocsis Fülöp görögkatolikus érsek-metropolita Ács Arnold Bence moszkvai szakdiplomata, a doni sírok másik lelkes kutatója segítségével érkezett Voronyezsbe. A látogatás első napján Mártha Tibor – aki immár ötvenedik alkalommal utazott a Don-kanyarba – kalauzolásával a főpásztor a legfőbb hadművelet, az urivi áttörés helyszínére látogatott el, majd felkeresett számos hadisírt. A görögkatolikus érsek, a református polgármester és kísérőik együtt imádkoztak a sokat szenvedett magyar katonákért, illetve az akkor velük harcban álló ellenfeleik lelki üdvéért. A nap megható lelki élménye volt a sok ezer magyar honvéd földi maradványait őrző rudkinói központi temetőben sűrű hóesésben végzett panachida (halottak lelki üdvéért végzett szertartás). A szertartás végeztével a jelenlévők elénekelték a magyar himnuszt. Történelmünk egyik legnagyobb tragédiája a II. magyar hadsereg 1942–43-as doni hadművelete. A harcokban eddigi ismereteink szerint 126 ezer honfitársunk vesztette életét. Mártha Tibor 1990-ben indította el – a helyi lakosok segítségét is kérve – a magyar katonák sírjainak fölkutatását a több száz négyzetkilométeres területen. Minden faluban őrizték a „magyar megszállás” keserű emlékét. Az évtizedek során Mártha Tibor évente többször is kiutazott a Don-kanyarba, hogy feltáró munkát végezzen a térségben; elkészítette az ismert sírok pontos térképét, ő kezdett Magyarországról kopjafákat és kereszteket szállítani a sírokhoz, melyeket azóta is rendszeresen ápol. Az ő munkásságának is köszönhető a rudkinói és boldirevkai magyar honvédtemető létrehozása. Rudkino mellett, a legnagyobb oroszországi magyar tömegsírban közel 27 ezer, Boldirevkában 8735 magyar nyugszik. Az elmúlt évtizedekben tett erőfeszítéseknek köszönhetően több száz magyar sírt sikerült megjelölni, rendbe tenni. A dimbes-dombos terület azonban a mai napig több tízezer magyar maradványait rejti. A beszámoló teljes terjedelmében ITT olvasható. Forrás és fotó: Hajdúdorogi Főegyházmegye |
- Jézus arcának korai ábrázolását találták egy bizánci templomban Izraelben
- Michael August Blume apostoli nuncius a Hajdúdorogi Főegyházmegyébe látogatott
- Homokbetlehem épül a Szent Péter téren
- Először avatnak boldoggá keresztény vértanúkat muszlim országban
- Ferenc pápa felhívása: A békébe és ne a háborúba fektessünk be!